English (United Kingdom)

Διαχείριση Φυσικών Καταστροφών (Ε)

Διδάσκουσα: Καλλιόπη Σαπουντζάκη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια


Αντικειμενικός Στόχος Μαθήματος
:
Σκοπός του μαθήματος είναι η κατανόηση και εμπέδωση των διαδικασιών των φυσικών καταστροφών, των επιπτώσεων τους και των τρόπων αντιμετώπισής τους από τις ανθρώπινες κοινωνίες. Στα πλαίσια του μαθήματος αναπτύσσεται προβληματισμός σε σχέση με ερωτήματα όπως: Ποιες είναι οι αιτίες των φυσικών καταστροφών και ποιοι παράγοντες βάζουν σε κίνηση τα αλυσιδωτά καταστροφικά γεγονότα; Πώς ο ανθρώπινος παράγοντας επηρεάζει την εκδήλωση καταστροφικών συμβάντων; Ποιες είναι οι ενέργειες και τα μέτρα που μπορούν, πρέπει ή είναι διατεθειμένες να λάβουν οι ανθρώπινες κοινωνίες για να αποτρέψουν την εκδήλωση καταστροφών, για να μετριάσουν τις επιπτώσεις τους, για να προστατευθούν από αυτές ή ακόμη για να επανέλθουν το συντομότερο στις προ-καταστροφικές συνθήκες;


Περιεχόμενα Μαθήματος
:
Οι φυσικές καταστροφές και οι έννοιες της επικινδυνότητας (hazard) και του κινδύνου (risk) - Τα φυσικά και ανθρωπογενή αίτια των καταστροφών - Οι επιπτώσεις των καταστροφών και οι έννοιες της τρωτότητας (vulnerability) και προσαρμοστικότητας (resilience) - Κατασκευαστική, πολεοδομική, κοινωνική, θεσμική, οικολογική, οικονομική και συστημική τρωτότητα – Τυπολογίες καταστροφών και οι τύποι κινδύνων και καταστροφών που πλήττουν τον ελληνικό και Ευρωπαϊκό χώρο. Οι περιοχές του ελληνικού και του Ευρωπαϊκού χώρου που είναι επιρρεπείς σε σεισμούς, κατολισθήσεις, πλημμύρες, κύματα καύσωνα και δασικές πυρκαγιές - Η τρωτότητα των ελληνικών πόλεων σε σεισμικές και πλημμυρικές καταστροφές - Οι πολιτικές αντιμετώπισης καταστροφών από σεισμούς και δασικές πυρκαγιές και τα σχέδια πρόληψης, ετοιμότητας, έκτακτης ανάγκης, αποκατάστασης, ανασυγκρότησης - Παραδείγματα από την Ελλάδα, την Τουρκία, την Ιταλία, τις ΗΠΑ κ.α.


Διδασκαλία-Αξιολόγηση
:
Το μάθημα πραγματοποιείται με προφορικές διαλέξεις και φροντιστηριακή παρακολούθηση. Ως διδακτικά βοηθήματα παρέχονται στους φοιτητές: (α) Ο συλλογικός τόμος «Το Αύριο Εν Κινδύνω», Σαπουντζάκη Κ. (επιμ.), εκδόσεις Gutenberg, Αθήνα 2007 και  οι διαλέξεις του μαθήματος που παρέχονται στους φοιτητές μέσω της δικτυακής διεύθυνσης e-class του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου.

Η αξιολόγηση των φοιτητών βασίζεται εξ ολοκλήρου σε εργασία ατομική / ομαδική, η οποία παρουσιάζεται σε δύο φάσεις προφορικά με τη βοήθεια παρουσιάσεων Power Point (στο μέσο και το τέλος του εξαμήνου) και παραδίδεται γραπτά στο τέλος του εξαμήνου (σε μορφή αρχείου Word).