English (United Kingdom)

Γεωγραφία Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε)

Διδάσκων: Γεώργιος Κρητικός, Αναπλ. Καθηγητής


Αντικειμενικός Στόχος Μαθήματος:
Το μάθημα αυτό στοχεύει να εξετάσει διαφορετικές πτυχές της γεωγραφίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) και να οδηγήσει φοιτητές που έχουν ήδη αποκτήσει αντίληψης πολιτικής, πολιτισμικής, οικονομικής και κοινωνικής γεωγραφίας της Ευρώπης στην κατανόηση των κυριότερων δυναμικών της Ευρωπαϊκής ενοποίησης, στην ανάπτυξη γνώσης των θεσμικών δομών και λειτουργιών της Ε.Ε., στην κριτική προσέγγιση των προβλημάτων, των διαδικασιών και των μηχανισμών λήψης και μορφοποίησης ευρωπαϊκών πολιτικών, στη διερεύνηση της διαδικασίας διεύρυνσης του ευρωπαϊκού χώρου σε μια longue durée, στην αξιολόγηση του αντίκτυπου που αυτή έχει στις ατομικές ή συλλογικές ταυτότητες των πολιτών της Ε.Ε., καθώς και στην αναγνώριση των προκλήσεων που αυτοί αντιμετωπίζουν μέσα από ένα ευρύ φάσμα θεμάτων της Ε.Ε. τα οποία έχουν μελετηθεί από ανθρωπογεωγράφους


Περιεχόμενα Μαθήματος:
Το συγκεκριμένο μάθημα ασχολείται με την πολιτική, πολιτισμική και κοινωνική γεωγραφία της ΕΕ. Ιχνηλατεί την επίδραση που έχει στη ζωή και στην αντίληψη του χώρου, η συμμετοχή μας ως μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.). Αποτελείται από τέσσερις θεματικές περιοχές: Το πρώτο μέρος υιοθετεί μια συγκριτική προσέγγιση του ευρύτερου πολιτισμικού και κοινωνικού ευρωπαϊκού χώρου (δηλαδή κινήματα, λογοτεχνία, τέχνη, κλπ.). Διερευνά την κατασκευή της ευρωπαϊκής ιδέας, κοινωνίας, καθώς και αντίστοιχων ατομικών ή συλλογικών ταυτοτήτων σε μια μακρά διάρκεια. Το δεύτερο μέρος, διερευνά την εξέλιξη και το ρόλο διαφορετικών ευρωπαϊκών θεσμών (Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, Επιτροπή, κλπ.) που εμπλέκονται στη λήψη αποφάσεων. Εξετάζει τα κύρια προβλήματα δημοκρατίας που οι πολίτες της αντιμετωπίζουν, ενώ αναλύονται σημαντικές δυναμικές και σχολές σκέψεις της ευρωπαϊκής διεύρυνσης. Το τρίτο μέρος, αναλύει το πως διαφορετικά κέντρα λήψης αποφάσεων (πολιτική ασφαλείας και εξωτερική πολιτική, περιβαλλοντική, αγροτική, νομισματική και οικονομική, περιφερειακή, συνοριακή, κλπ.) συμβάλλουν στην ενοποίηση της Ε.Ε, αλλά και επηρεάζουν την καθημερινή ζωή των Ευρωπαίων πολιτών. Το τέταρτο μέρος ερευνά πως διαφορετικές αντιλήψεις του ευρωπαϊκού χώρου από τους αποφασίζοντες την πολιτική αλλά και κοινωνικά φαινόμενα, αμφισβητούν την αίσθηση που έχουμε για τη σταθερότητα και το χώρο, ή συμβάλλουν στην κατασκευή ατομικών και συλλογικών ταυτοτήτων μέσα από κοινωνικές προκλήσεις – όπως η μετανάστευση, η πολυπολιτισμικότητα, εθνικισμοί, οικονομικές κρίσεις, ρατσισμοί, κοινωνικοί αποκλεισμοί, κλπ.


Διδασκαλία – αξιολόγηση:
Η αξιολόγηση του μαθήματος βασίζεται σε τελική εξέταση. Επίσης γραπτή εργασίας έκτασης 3.500-4.000 λέξεων και παρουσίασή της μπορεί να συνεισφέρουν έως και 50% στον τελικό βαθμό. Παράλληλα οι φοιτητές θα πρέπει να απαντούν στο τέλος κάθε διδακτικής ενότητας σε ένα ερώτημα που ο διδάσκων έχει θέσει στο e-class. Οι φοιτητές θα πρέπει να υποβάλλουν τις εργασίες τους την πρώτη εβδομάδα μετά τις διακοπές των Χριστουγέννων. Καμία εργασία δεν γίνεται δεκτή αν έχει υπερβεί αυτό το χρονικό όριο, εκτός αν ο φοιτητής παρέχει ικανοποιητική αιτιολογία για τη λήψη παράτασης. Ατομικές επιβλέψεις, διορθώσεις εργασιών και κάποιες διαλέξεις γίνονται στα αγγλικά για τους φοιτητές που παρακολουθούν μέσω προγραμμάτων ΕΡΑΣΜΟΣ.