English (United Kingdom)

Στρατηγικός και Τοπικός Προγραμματισμός (Y)

Διδάσκουσα: Καλλιόπη Σαπουντζάκη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια


Αντικειμενικός Στόχος Μαθήματος:
Στους σκοπούς του μαθήματος συμπεριλαμβάνονται (α) η κατανόηση του περιεχομένου και της σημασίας του σχεδιασμού / προγραμματισμού ως ένα μίγμα πολιτικής και επιστημονικής διαδικασίας, (β) η παρουσίαση του ιστορικού των θεωριών του αστικού σχεδιασμού από το 1945 μέχρι σήμερα σε συσχέτιση με τις εκάστοτε ιστορικο-πολιτικές συγκυρίες και τις κυρίαρχες τάσεις στη φιλοσοφία και την επιστημολογία, (γ) η ανάδειξη της στενής σχέσης μεταξύ ανάπτυξης και σχεδιασμού του χώρου, (δ) η παρουσίαση του ελληνικού συστήματος πολεοδομικού σχεδιασμού (εργαλεία, διαδικασίες κλπ), (ε) η εμπειρική επαφή των φοιτητών με παραδείγματα αστικών χωρικών παρεμβάσεων και σχεδίων και η εξάσκηση τους στην κριτική θεώρηση αυτών των σχεδίων στη βάση συγκεκριμένων κανονιστικών και αξιακών πλαισίων και τέλος (στ) ο εφοδιασμός των φοιτητών με τις γνώσεις αλλά και το πολιτικό κριτήριο για να μπορούν να απασχοληθούν ως προγραμματιστές ή διαπραγματευτές στη λήψη αποφάσεων σχεδιασμού του αστικού χώρου. 


Περιεχόμενα Μαθήματος:
Το ιστορικό του Πολεοδομικού Σχεδιασμού / Προγραμματισμού από το 1945 μέχρι σήμερα – Η ανάδυση των Στρατηγικών και των Τοπικών Σχεδίων και προγραμμάτων – Η συστημική θεωρία και η θεωρία της ορθολογικής διαδικασίας του σχεδιασμού – Ο σχεδιασμός ως πολιτική διαδικασία – Η δημοκρατικότητα του σχεδιασμού και η αμφισβήτηση του ορθολογικού μοντέλου – Οι θεωρίες εφαρμογής – Οι θεωρίες καθεστώτων και ρύθμισης – Ο συνεργατικός σχεδιασμός – Η Τοπική Διακυβέρνηση και η σχέση της με τον πολεοδομικό σχεδιασμό – Πολεοδομικός Σχεδιασμός και Βιώσιμη Ανάπτυξη – Το στοιχείο της Προσαρμοστικότητας έναντι απρόβλεπτων αλλαγών / αβεβαιοτήτων στον Πολεοδομικό Σχεδιασμό -  Μηχανισμοί χρηματοδότησης και εφαρμογής στρατηγικών και τοπικών πολεοδομικών σχεδίων και προγραμμάτων – Μεγάλα διεθνή γεγονότα και στρατηγικός / τοπικός σχεδιασμός - Σχέδια και πολιτικές αστικών αναπλάσεων – Πολεοδομικά σχέδια εστιασμένα σε ειδικά κοινωνικά, οικονομικά και περιβαλλοντικά προβλήματα (προγράμματα και σχέδια για την αντιμετώπιση του κοινωνικού αποκλεισμού, για την ανασυγκρότηση υποβαθμισμένων βιομηχανικών περιοχών κλπ) – Παραδείγματα σχεδιασμού Μητροπολιτικών Περιοχών και τοπικών παρεμβάσεων σε αστικές γειτονιές από τον ελληνικό και τον άλλο ευρωπαϊκό χώρο.


Διδασκαλία-Αξιολόγηση:
Το μάθημα πραγματοποιείται με προφορικές διαλέξεις και φροντιστηριακή παρακολούθηση. Ως διδακτικά βοηθήματα παρέχονται στους φοιτητές: (α) Το βιβλίο «Πόλη και Πολεοδομικές Πρακτικές για τη Βιώσιμη Αστική Ανάπτυξη», Ανδρικοπούλου Ε., Γιαννακού Α., Καυκαλά Γ., Πιτσιάβα-Λατινοπούλου Μ., εκδόσεις Κριτική, Αθήνα 2007 και (β) οι διαλέξεις της διδάσκουσας του μαθήματος που δίδονται στους φοιτητές μέσω του e-class.

Η αξιολόγηση των φοιτητών βασίζεται εξ ολοκλήρου σε εργασία ατομική / ομαδική, η οποία παρουσιάζεται σε δύο φάσεις προφορικά με τη βοήθεια παρουσίασεων Power Point (στο μέσο και το τέλος του εξαμήνου) και παραδίδεται γραπτά στο τέλος του εξαμήνου (σε μορφή αρχείου Word). Στην αξιολόγηση της εργασίας δίδεται ιδιαίτερη έμφαση στις εργασίες πεδίου που έχουν πραγματοποιήσει οι φοιτητές.