English (United Kingdom)

Περιβάλλον και Άνθρωπος

 Διδάσκουσα: Κάτια Λαζαρίδη, Αναπλ. Καθηγήτρια

 

Αντικειμενικός Στόχος Μαθήματος: Το μάθημα αποτελεί μια εισαγωγή των φοιτητών στην πολύπλοκη σχέση του ανθρώπου με το περιβάλλον. Εξετάζει τις βασικές αρχές λειτουργίας των οικοσυστημάτων, τους βιοτικούς και μη βιοτικούς παράγοντες που επηρεάζουν την εξέλιξή τους και πώς οι ανθρώπινες δραστηριότητες παρεμβαίνουν αλλά και εξαρτώνται από αυτές τις λειτουργίες. Παρουσιάζονται και περιγράφονται συνοπτικά ορισμένα σημαντικά περιβαλλοντικά προβλήματα με έμφαση στη γεωγραφική τους διάσταση και εξετάζονται εναλλακτικές λύσεις στο πλαίσιο της αειφορίας.

Σκοπός του μαθήματος είναι η εισαγωγή των φοιτητών στη μελέτη της σχέσης ανθρώπου – περιβάλλοντος στο ευρύτερο πλαίσιο του στόχου της αειφορικότητας. Στο τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές θα έχουν αποκτήσει μια βασική κατανόηση της φύσης, της πολυπλοκότητας και των μεταβολών του γήινου οικοσυστήματος, καθώς και της αλληλεπίδρασής του με τον άνθρωπο.

 

Περιεχόμενα Μαθήματος: Εισαγωγή. Κύρια περιβαλλοντικά προβλήματα.  Θεμελιώδεις νόμοι της θερμοδυναμικής και περιβάλλον.  Εκθετική αύξηση - Οδηγητικές έννοιες (αειφόρος ανάπτυξη, φέρουσα ικανότητα οικοσυστημάτων και του πλανήτη). Εισαγωγή στην περιβαλλοντική ηθική. - Βασικές έννοιες οικολογίας: Ορισμός, περιγραφή και λειτουργία οικοσυστημάτων. Βιογεωχημικοί κύκλοι. Ο ρόλος της ζωής στις περιβαλλοντικές αλλαγές. Διαδικασίες ελέγχου και ανάπτυξης στα οικοσυστήματα. - Τα κυριότερα βιοσυστήματα (ή διαπλάσεις ή μεγακοινότητες) του πλανήτη και εξήγηση της γεωγραφικής τους κατανομής. - Πληθυσμός και περιβάλλον. Πληθυσμιακή αύξηση – τεχνολογία – κατανάλωση φυσικών πόρων. - Αίτια, ανάλυση και δυνατότητες αντιμετώπισης επιλεγμένων περιβαλλοντικών προβλημάτων: προβλήματα και διαχείριση υδατικών πόρων, η ρύπανση των υδάτων & βασικές αρχές επεξεργασίας υγρών αποβλήτων, η ρύπανση του αέρα. - Σεμινάρια σε επιλεγμένα περιβαλλοντικό θέμα επικαιρότητας.

 

Διδασκαλία-Αξιολόγηση: Η διδασκαλία του μαθήματος περιλαμβάνει διαλέξεις και σεμινάρια με ενεργή συμμετοχή των φοιτητών (3 ώρες εβδομαδιαία) στα προαναφερθέντα θέματα.

Η βασική μέθοδος αξιολόγησης είναι η γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου.