English (United Kingdom)

Ποιοτικές Μέθοδοι για Γεωγράφους

Διδάσκων: Απόστολος Γ. Παπαδόπουλος, Καθηγητής


Αντικειμενικός Στόχος Μαθήματος
:
Το μάθημα αυτό είναι βασικό μάθημα που εισάγει τους φοιτητές στις ποιοτικές μεθόδους και στην ποιοτική έρευνα όπως εφαρμόζεται στη γεωγραφία. Συγκεκριμένα, οι φοιτητές μαθαίνουν τις βασικές μεθόδους συλλογής ποιοτικών δεδομένων, τους τρόπους και τις τεχνικές αξιολόγησης αυτών των δεδομένων και το συνδυασμό των διαφορετικών μεθόδων και τεχνικών συλλογής και ανάλυσης δεδομένων. Επιπλέον, το μάθημα εκπαιδεύει τους φοιτητές στην επιστημονική έρευνα και στην πολυδιάστατη θεώρηση του επιστημονικού τους αντικειμένου.

 


Περιεχόμενα Μαθήματος
:
Η θέση της ποιοτικής μεθοδολογίας και των ποιοτικών δεδομένων στις κοινωνικές επιστήμες. Η σχέση των ποσοτικών και των ποιοτικών μεθόδων. Μέτρηση και ερμηνεία στη γεωγραφία. Το θεωρητικό και επιστημολογικό υπόβαθρο της ποιοτικής έρευνας στη γεωγραφία: θετικιστικές και κριτικές θεωρήσεις, θεμελιωμένη θεωρία, ερμηνευτική, φαινομενολογία, μεταμοντερνισμός. Μέθοδοι συλλογής και ανάλυσης ποιοτικών δεδομένων: απλή παρατήρηση, συμμετοχική παρατήρηση, έρευνα δράσης, συνέντευξη σε βάθος, ομάδες εστίασης, ανάλυση περιεχομένου, ιστορική-συγκριτική ανάλυση, βιογραφική μέθοδος, περιπτωσιολογική μελέτη, αρχειακή έρευνα. Ο ρόλος της ποσοτικής έρευνας, η οργάνωση και σύνταξη ερωτηματολογίων: πρακτικά ζητήματα και εφαρμογές. Παραδείγματα ανάλυσης και ερμηνείας των ποιοτικών δεδομένων μέσα από τη χρήση συγκεκριμένων μεθόδων. Πολυμεθοδολογικές προσεγγίσεις στη γεωγραφία. Μελέτη των τρόπων που συνδυάζονται οι ποσοτικές και οι ποιοτικές μέθοδοι και τα δεδομένα που προκύπτουν από αυτές. Δυνατότητα, προβλήματα και κριτική στις προσπάθειες συνδυασμού ποσοτικών και ποιοτικών μεθόδων.

 

Διδασκαλία-Αξιολόγηση:
Ο τελικός βαθμός στο μάθημα αυτό βασίζεται σε δύο μορφές αξιολόγησης: α) στις τελικές γραπτές εξετάσεις (64% του τελικού βαθμού) και β) στην παράδοση τριών ή τεσσάρων σύντομων εργασιών (36% του τελικού βαθμού).