English (United Kingdom)

Γεωγραφία Υπαίθρου

Διδάσκων: Απόστολος Γ. Παπαδόπουλος, Καθηγητής

 

Αντικειμενικός Στόχος Μαθήματος:
Το μάθημα αυτό προσφέρει πληρέστερη γνώση σχετικά με τις χωρικές και κοινωνικοοικονομικές επιπτώσεις των ανθρώπινων παραγωγικών δραστηριοτήτων με ιδιαίτερη έμφαση στην ύπαιθρο. Αναλύει τα οικονομικά και κοινωνικά φαινόμενα που αναπτύσσονται στην ύπαιθρο και εξετάζει τη σημασία αλλά και το ρόλο της αγροτικής οικονομίας. Προσφέρει μια ολοκληρωμένη προσέγγιση για την ανάλυση της γεωργικής παραγωγικής δραστηριότητας σε γνώμονα τη διατήρηση του περιβάλλοντος και τις εναλλακτικές μορφές απασχόλησης. Επιτρέπει την κριτική θέαση και αναθεώρηση των ανθρώπινων δράσεων μέσα από την επικέντρωση στις χωρικές επιπτώσεις των παραγωγικών και καταναλωτικών δραστηριοτήτων. Παραπέμπει και στηρίζει την καλύτερη διαχείριση των διαφορετικών παραγωγικών δραστηριοτήτων σε σχέση με την αειφορική ανάπτυξη  του αγροτικού χώρου.

 

Περιεχόμενα Μαθήματος:
Οι γεωγραφικοί ορισμοί του αγροτικού χώρου και ο διαχωρισμός του αγροτικού από τον αστικό χώρο. Βασικές θεωρητικές έννοιες που επιτρέπουν μια πρώτη θεώρηση της υπαίθρου: αγροτο-αστικό συνεχές, κοινότητα-κοινωνία, παραδοσιακό-μοντέρνο, ύπαιθρος-πόλη, τοπικό-εθνικό, τοπικό-παγκόσμιο. Κεντρικά ζητήματα που αφορούν στην κρίση του μοντέλου της εντατικής γεωργικής παραγωγής. Η διάχυση της εκβιομηχάνισης και μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην ύπαιθρο. Ύπαιθρος και δίκτυα μεταφοράς. Ύπαιθρος και αναψυχή. Η παραγωγή ποιοτικών αγροτικών προϊόντων και η ενδογενής ανάπτυξη. Η ύπαιθρος ως τοπίο και η περιβαλλοντική αξία της υπαίθρου. Η πολυτομεακή προσέγγιση του αγροτικού χώρου. Η έννοια της αειφορίας και της ολοκληρωμένης ανάπτυξης του αγροτικού χώρου. Ειδικά ζητήματα για την ανάπτυξη του αγροτικού χώρου: δημογραφικές και οικιστικές αλλαγές, η μελέτη κοινωνικών ομάδων που ζουν στην ύπαιθρο, οικονομική και κοινωνική συνοχή στην ύπαιθρο, περιβαλλοντική προστασία και η σημασία της για την ανάπτυξη της υπαίθρου.

 

Διδασκαλία-Αξιολόγηση:
Η αξιολόγηση του μαθήματος γίνεται με γραπτές εξετάσεις. Όμως υπάρχει η δυνατότητα υποβολής εργασίας η οποία είναι προαιρετική και μπορεί να αντιστοιχεί στο 50% τελικού βαθμού. Για να υπολογιστεί ο βαθμός της εργασίας στον τελικό βαθμό θα πρέπει ο φοιτητής/η φοιτήτρια να έχει πάρει στις εξετάσεις βαθμό 5.