English (United Kingdom)

Βιώσιμη Αστική Ανάπτυξη (Ε)

 Διδάσκουσα: Καλλιόπη Σαπουντζάκη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια

 

Αντικειμενικός Στόχος Μαθήματος:

Σκοπός αυτού του κατ’ επιλογήν μαθήματος για την Ανάπτυξη, είναι η εξειδίκευση και εμβάθυνση στην περίπτωση της Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης. Οι φοιτητές στα πλαίσια του μαθήματος εξοικειώνονται με κριτήρια, εργαλεία και μεθόδους διάγνωσης αναπτυξιακών προβλημάτων σε αστικές περιοχές και περιφέρειες από τη σκοπιά της βιώσιμης ανάπτυξης. Επί πρόσθετα εξασκούνται στο να ερμηνεύουν και αναλύουν αυτά τα προβλήματα αλλά και να αξιοποιούν παλιά και νέα καινοτόμα εργαλεία και διαδικασίες για τη διόρθωση των προβλημάτων αυτών και την προώθηση του στόχου της αστικής βιώσιμης ανάπτυξης.

 

Περιεχόμενα Μαθήματος:

Η έννοια της βιώσιμης ανάπτυξης γενικά και οι αντιφάσεις της - Οικονομικές, κοινωνικές, πολιτισμικές, περιβαλλοντικές, πολιτικές διαστάσεις της Βιώσιμης Ανάπτυξης - Η έννοια του οικολογικού ίχνους – Η Διάσκεψη του Ρίο και του Γιοχάνεσμπουργκ, η Ατζέντα 21, η Χάρτα Aalborg Παρακολούθηση και δείκτες μέτρησης της προόδου προς τη Βιώσιμη Ανάπτυξη σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο - Οι σύγχρονες θεωρίες για την αστική ανάπτυξη με έμφαση στη Βιώσιμη Ανάπτυξη Στρατηγικός και Τοπικός Σχεδιασμός για την Αστική Βιώσιμη Ανάπτυξη (ζητήματα ισότιμης πρόσβασης στα περιβαλλοντικά αγαθά, συμπαγούς πόλης και αντιμετώπισης της αστικής διάχυσης, βιώσιμων καταναλωτικών προτύπων, αστικής ρύπανσης, ασφάλειας, βιώσιμης κινητικότητας, εξοικονόμησης ενέργειας, ανακύκλωσης υλικών, προστασίας πολιτικών δικαιωμάτων και συμμετοχής στη λήψη των αποφάσεων)Τα εργαλεία της περιβαλλοντικής προστασίας  – Η κοινωνική συμμετοχή, η διακυβέρνηση και ο ενδογενής χαρακτήρας της Αστικής Βιώσιμης Ανάπτυξης σε αντιδιαστολή με τον «εκ των άνω» σχεδιασμό της - Εθνικές και Ευρωπαϊκές πολιτικές Αστικής Βιώσιμης Ανάπτυξης (Πρωτοβουλίες Urban I και ΙΙ, UrbanAct, το Πράσινο Βιβλίο για το Αστικό Περιβάλλον κα) - Επιτυχημένα παραδείγματα βιώσιμης αστικής ανάπτυξης από επιλεγμένες ευρωπαϊκές χώρες (Ολλανδία, Φινλανδία, Ιρλανδία, Ιταλία, Ελλάδα).

 

Διδασκαλία-Αξιολόγηση:

 

Το μάθημα πραγματοποιείται με προφορικές διαλέξεις και φροντιστηριακή παρακολούθηση. Ως διδακτικά βοηθήματα παρέχονται στους φοιτητές: (α) Το βιβλίο Η Βιώσιμη Πόλη, των Μοδινού Μ. και Ευθυμιόπουλου Η. (επιμ.) (2000), εκδόσεις Στοχαστής/ΔΙΠΕ, Αθήνα και (β) Το βιβλίο 2009-Η Κατάσταση του Κόσμου, Ινστιτούτο Worldwatch. Οι διαλέξεις της διδάσκουσας προσφέρονται σε ηλεκτρονική μορφή (Power Point) μέσω του e-class.

Η αξιολόγηση των φοιτητών βασίζεται εξ ολοκλήρου σε εργασία ατομική / ομαδική, η οποία παρουσιάζεται σε δύο φάσεις προφορικά (με τη βοήθεια Ppt Presentation) και παραδίδεται γραπτά στο τέλος του εξαμήνου (σε μορφή αρχείου Word).