Αντικειμενικός Στόχος Μαθήματος
Βασικός στόχος του μαθήματος είναι να αποκτήσουν οι μεταπτυχιακοί φοιτητές και φοιτήτριες την ικανότητα σχεδιασμού και υλοποίησης της ερευνητικής διαδικασίας, με έμφαση στις σύγχρονες γεωγραφικές εφαρμογές.
Ο στόχος αυτός θα επιτευχθεί στο βαθμό που οι μεταπτυχιακοί φοιτητές και φοιτήτριες καταφέρουν να αναπτύξουν ικανότητες στα ακόλουθα επίπεδα:
– Να διατυπώνουν ερευνητικά ερωτήματα και να τα εντάσσουν σε ένα θεωρητικό πλαίσιο.
– Να επεξεργάζονται τα ερευνητικά ερωτήματα ώστε να οδηγούνται στις κατάλληλες μεθόδους και τεχνικές συλλογής και ανάλυσηςποσοτικών και ποιοτικών δεδομένων.
– Να συλλέγουν και να αναλύουν ποσοτικά και ποιοτικά δεδομένα, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες του εκάστοτε πεδίου έρευνας και να αντλούν συμπεράσματα.
– Να είναι σε θέση να συνδυάζουν ποσοτικές και ποιοτικές μεθόδους καθώς επίσης ποσοτικά και ποιοτικά δεδομένα.
Περιεχόμενα Μαθήματος
Επιστημολογικές αρχές στις οποίες βασίζεται η ποσοτική και η ποιοτική έρευνα. Παρουσίαση του ρόλου της θεωρίας για τον κατάλληλο ερευνητικό σχεδιασμό. Σύγκριση βασικών χαρακτηριστικών ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας. Θεμέλια της γεωγραφικής έρευνας.
Σχεδιασμός και προετοιμασία της έρευνας. Βασικά χαρακτηριστικά του ερωτηματολογίου και στρατηγικές συλλογήςτων ποσοτικών δεδομένων. Βασικά χαρακτηριστικά διαφορετικών ποιοτικών μεθόδων και στρατηγικές συλλογήςτων ποιοτικών δεδομένων. Μορφές ανάλυσηςτων ποσοτικών δεδομένων με τη χρήση ειδικού λογισμικού.
Μορφές ανάλυσης ποιοτικών δεδομένων με τη χρήση ειδικού λογισμικού. Χρήση μεικτών μεθόδων έρευνας. Στρατηγικές συνδυασμού ποσοτικών και ποιοτικώνδεδομένων. Χαρτογραφικές απεικονίσεις ποσοτικών και ποιοτικών δεδομένων.
Διδασκαλία-Αξιολόγηση
Διαλέξεις και εργαστηριακές ασκήσεις για την προετοιμασία και παρουσίαση δύο διαδοχικών εργασιών ακολουθώντας τη λογική της κατάρτισης ενός σχεδίου έρευνας. Εκμάθηση βασικών αρχών λογισμικού ποσοτικής και ποιοτικής ανάλυσης δεδομένων. Σύντομη γραπτή εξέταση, προφορικές παρουσιάσεις εργασιών και παράδοση γραπτών εργασιών.